«انتقال فنآوری» به مجموعهای از فعالیتهاکه در جریان آن یک فنآوری یا دانش فنی از «تامین کننده» به «متقاضی» فروخته شده، به بهره برداری رسیده و مورد جذب و توسعه قرار میگیردگفته می شود. به بیان سادهتر خرید فنآوری صرف به معنی انتقال نبوده و درصورتی که فنآوری توسط متقاضی «جذب نشده و توسعه نیابد»،فرآیند انتقال فنآوری تکمیل نشده است. باید در نظر داشت که هر فنآوری بر اساس الزامات محیطی و قانونی و محل جغرافیایی خود شکل میگیرد و لزوماً نمیتواند در محل دیگر عملکرد کامل داشته باشد. از این منظر فنآوری ایجاد شده در «غرب اروپا» نمیتواند به همان شکل در «شرق آسیا» بهرهوری کامل داشته باشد، مگر آنکه پس از خرید توسط متقاضی جذب و توسعه یابد. بدین شکل فرآیند انتقال فنآوری، امری بسیار پیچیده است که نیازمند ایجاد ارتباط ارگانیک میان تمام طرفهای درگیر انتقال فنآوری به منظور حصول کامل فرآیند انتقال است.در گروه بازرگانی خدمات رسان همراه صادرات این نوع فعالیت هم در خدمت مشتریان خاص خود قرار میگیرد.